על פי מחקרים ונתונים שונים, כתמי עור – פיגמנטציה מהווים את הבעיה האסתטית השנייה בשכיחותה ובחשיבותה אחרי קמטים, שגורמת לנשים וגברים כאחד להתייעץ ולהתדפק על דלתותיהם של גורמי מקצוע מומחים על מנת לחפש אחר פתרונות יעילים לבעיה. היפרפיגמנטציה – הופעה של כתמים חומים על גבי העור הינה בעיה מתסכלת ומהווה אחת מהסיבות השכיחות ביותר לפנייה לרופא עור ולא רק בגיל מבוגר, אלא גם כאשר מדובר באנשים בשנות העשרים או השלושים לחייהם.

הסוגים השונים של כתמי עור והסיבות להיווצרותם

ישנם כמה סוגים של כתמי עור בעלי מאפיינים וביטויים שונים:

  • כתמים חומים שמופיעים באזורים החשופים לקרינת השמש – .LENTIGENES כתמים אלה נקראים בטעות כתמי גיל.
  • פיגמנטציה – MELASMA שמופיעה באזור עצמות הלחיים, מעל השפה ובמצח ומוחמרת בשל נטייה תורשתית, שימוש בגלולות והריונות.
  • נמשים
  • פיגמנטציה שמופיעה בקרב בעלי עור שחום לאחר התפתחות תהליך של דלקת בעור.
  • ועוד.

אחד הגורמים העיקריים להיווצרות כתמי עור הינו רדיקלים חופשיים, אלו מולקולות לא יציבות שמצויות בקרינה על סגולה הגורמות לשינויים ולפגיעה בשכבות העור השונות, כאשר שהראשונים שנפגעים הם התאים המלנוציטיים שנמצאים בשכבת האפידרמיס. התאים האלה הינם יצרני המלנין שהוא הפיגמנט שמעניק לעור את הצבע שלו. המלנין מהווה אחד ממנגנוני ההגנה של שכבת העור ותפקידו להגן מפני קרינת השמש ולסנן קרניים מזיקות.

בנוסף, ישנם שלושה סוגים עיקריים של כתמים שנוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש:

  • היפר-פיגמנטציה – האנזים האחראי לייצור המלנין הינו טירוזינאז שמייצר אותו מחומצה אמינית בשם טירוזין. כאשר אנו נחשפים לקרינת השמש, הטירוזינאז מעודד ייצור מלנין ומשום כך העור מתכהה. לעתים פיזור החלקיקים של הפיגמנט לא אחיד ומצטברים חלקיקי צבע באזור ספציפי וכך נוצר אזור או כתם של היפר-פיגמנטציה.
  • נמשים-   סוג זה של כתמים הוא השטחי ביותר, והוא נוצר כתוצאה מייצור עודף של מלנין בתאים המלנוציטיים. הצטברות בלתי אחידה שלו בחלק מתאי העור באפידרמיס שנחשף לשמש מתבטאת בהופעת נמשים, בעיקר אצל בהירי עור ושיער, ובפרט בילדות. באזורים החשופים ישירות לשמש כמו עור הפנים, מספר הנמשים יהיה גדול במיוחד, ואילו באזורים שנחשפו פחות יהיה מספרם נמוך יותר. בגיל הילדות הנמשים בולטים יותר בקיץ ולרוב נעלמים בחורף, אך בחשיפה מתמשכת לשמש הם הופכים אט-אט לקבועים, דבר המעיד על נזק קבוע לעור.
  • סולארלנטיגו – כתמים המכונים גם כתמי "כבד" או כתמי גיל שהינם עמוקים יותר מכתמים אחרים ומעידים על היווצרות נזקים משמעותיים  לעור. צבעם של הכתמים הינו חום כהה והם נוצרים באזורים שחשופים לשמש לאורך שנים וזאת בשל עלייה במספר התאים המלנוציטיים בשכבת האפידרמיס. ברוב המקרים, הכתמים מופיעים בגיל יותר מבוגר בעיקר באזור הגב העליון, גב הידיים ובזרועות. אך, הם יכולים להופיע גם בגיל יותר צעיר כתוצאה מכוויית שמש חמורה וקשה. בניגוד לנמשים, כתמים אלה נשארים קבועים ולא נעלמים בסוף הקיץ.

 

אוקיי...אז איך מעלימים כתמים מעור הפנים?!

ישנן מגוון דרכים לטפל בתופעה ובבעיה של כתמי עור: החל ממוצרי קוסמטיקה איכותיים למריחה, דרך הסרה וקילופי עור בעומקים שונים, טיפולים באמצעות אור וכלה בטיפולי לייזר. לפניכם הדרכים הבולטות, היעילות והפופולריות לטיפול בבעיה.

בעולם ובתחום הקוסמטיקה, נוצרים באופן תדיר מגוון תכשירים חדשים שמבטיחים פתרונות יעילים להעלמת כתמי עור, אולם רק חלקם מקיימים את ההבטחה למצק, להרים, לשטח ולהבהיר את נזקי הגיל ופגעי השמש. מאידך, קיימות תרכובות ומשחות שונות שניתן להזמין ולקבל אצל רופא עור דוגמת טרטינוין וחומצה אזלאית. בנוסף ניתן למצוא מרקחת רבת מרכיבים – תרכובת קליגמן שיעילותה גבוהה ומוכחת והיא נרשמת עבור אלפי מטופלים.

 

#1 פורמולה למריחה – תרכובת גליקמן

תרכובת קליגמן אינה עוד קרם קוסמטי, אלא היא תרופה של ממש שניתנת במרשם של רופא בלבד ומותאמת באופן אישי לכל מטופל.  תרכובת זו הינה בעלת יכולת הבהרה יעילה וגבוהה ובייחוד כאשר ריכוזם של החומרים הפעילים גבוה. הטיפול נעשה באמצעות מריחה של משחה רפואית הקרויה פורמולת קליגמן על גבי הכתם. תרכובת זו מכילה הידרוקינון שהינו חומר החודר לתאי המלנין והורס אותם, בנוסף הפורמולה מכילה חומצה רטינואית שגורמת לקילוף עדין למדי של השכבה העליונה של העור וכך היא מאפשרת להידרוקינון לחדור בצורה טובה יותר מבעד לעור. הקרם ניתן במרשם רופא וחשוב להקפיד להשתמש בו במדויק בהתאם להדרכה של הרופא ולהימנע ככל הניתן מחשיפת האזור שטופל לשמש.

הטרטינוין מוכר וידוע כבעל השפעה חיובית מצעירה על תאי העור הידרוקינון הינו חומר שמבהיר את העור באמצעות הרס תאי הפיגמנט. שילוב של שני במרכיבים האלה הוכח במחקרים ובעבודות מדעיות רבים כיעיל ביותר להבהרה של כתמים חומים, ליצירת גוון אחיד בעור ולשיפור המראה והמרקם של העור. הידרוקורטיזון הינו סטרואיד חלש שמתווסף במטרה למנוע תגובת גירוי בעור ששני החומרים הראשונים עלולים לגרום. שלושת המרכיבים הללו פעילים באחוזים שמשתנים בהתאם לצורך וקביעת הרופא. קרם הבסיס הוא זה שמעניק את רוב הנפח לתרכובת. ניתן להוסיף לתרכובת הזו מרכיבים נוספים בהם: נוגדי חימצון ומקלפים כגון קואנזים, ויטמין  ,Cחומצות הידרוכסיות ועוד. את התרכובת ניתן למרוח לפני טיפולים לקילוף העור, טיפולי אור  או לייזר וגם לאחריהם.

המוצרים שיעזרו לך להיפטר מכתמי פיגמנטציה...

#2 טיפולים כימיים

אופציה יעילה נוספת לטיפול בכתמי עור – פיגמנטציה משמש, הינה באמצעות קילופי עור כימיים. עומק הקילוף הוא זה שקובע את עוצמת ההשפעה של הטיפול על הצורות השונות של הפיגמנטציה. כאשר מדובר בנזקי שמש חמורים וקשים במטופל שהינו בוגר, הכתמים לא ייעלמו רק באמצעות קילוף שטחי, אלא יידרש לבצע קילוף בינוני עד עמוק. ככל שהקילוף הינו עמוק יותר, כך תידרש תקופת החלמה ממושכת יותר, אולם התוצאות הינן דרמטיות ומעולות.

 

#3 טיפול בלייזר

תעשיית האסתטיקה רוויה במכשירי לייזר מסוגים שונים שעושים שימוש בטכנולוגיות אור מתקדמות. עיקרון הפעולה הינו דומה בכל המכשירים: גלי אור מזהים מצבורי פיגמנט ופוגעים בהם באופן מדויק וממוקד. התוצאה הינה כוויה נקודתית וממוקדת בלבד באזורים הכהים, הופעה של גלדים ולבסוף קילוף והעלמתם של הכתמים הכהים. לעתים, יש צורך בשניים או בשלושה טיפולים והתוצאות התקבלות הינן טובות ומשביעות רצון.

 

#4 פילינג

הפילינג יוצר כוויה מבוקרת על גבי העור ומביא לקילופו וכך הוא מעודד ומסייע ליצירה של תאי עור בריאים חדשים וסיבי אלסטין בשכבת הדרמיס. טיפול פילינג משפר את המראה של העור ומפחית באופן משמעותי כתמי עור. הטיפול מבוסס שימוש בעל חומצה טריכלורואצטית שריכוזה נקבע על ידי רופא מומחה בתחום בהתאם לסוג וצבע העור ולמידת החומרה של נזקי השמש. הטיפול מתאים בעיקר לכתמים נקודתיים ומתאים פחות לטיפול בפיגמנטציה שהינה מפושטת.

בחורה מורחת קרם ידיים

#5 טיפול מקומי באמצעות משחות, מסכות וקרמים

משחות, קרמים ומסיכות שמכילים חומר פעיל מסוג מטרונידזול גורמים לדיכוי הפעילות של טפיל בשם דמודקס שגורם להתפרצות בעיה של כתמים בעור ובעיות אנטי אייגי'נג באופן כללי.  

הידרוקינון – מדובר במרכיב הפופולרי ביותר במשחות ובקרמים רפואיים המיועדים להבהרת כתמי עור. החומר חודר לתאי המלנין והורס אותם. החומר הזה מהווה מרכיב עיקרי במשחות ייעודיות להבהרת כתמים הניתנות על ידי רופאי העור.

חומצה היאלרונית –  חומצה היאלורונית היא תכשיר קוסמטי פופלרי למדי ולמעשה מדובר בחומר טבעי שנמצא בגוף שלנו. התפקיד של החומצה ההיאלורונית זה לחדש את תאי העור. 

חומצה קוג'ית – מעכבת ייצור מלנין באמצעות הפחתת היעילות של אנזים טירוזינאז שמאיץ ומעודד ייצור מלנין במהלך חשיפה לשמש.

חומצה אזלאית – חומצה אזלאית מעכבת אף היא את האנזים טירוזינאז וכאשר היא משולבת יחד עם חומצה קוג'ית, היא מסייעת בהשגת תוצאה טובה ומהירה יותר בדיכוי של המלנין ובהפחתה והבהרה של הכתמים.

ארבוטין – נגזרת צמחית של הידרוקינון. החומר מופק מחמוציות, עלי תות יער, אוכמניות ועוד כמה צמחים דומים. החומר מדכא ביעילות רבה את תהליך ייצור המלנין באמצעות עיכוב הטירוזינאז.

ויטמין – C וויטמין C מעכב ביעילות את שלב החמצון בתהליך ייצור המלנין ונמצא שמריחת סרום ויטמין C על העור מסייעת לטפל בכתמים שנובעים ונוצרים מחשיפה לשמש ואף יכולה למנוע אותם.

קרם הגנה – בכל הקשור לכתמי עור, הדרך הטובה ביותר היא למנוע את הופעתם. פיגמנטציה מופיעה ברוב המקרים כתוצאה מחשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לקרינת השמש. הקפדה על מריחת קרם הגנה בכל אזורי הגוף החשופים לאורך זמן לשמש, תסייע למנוע הופעתם של כתמי עור או לכל הפחות, תפחית באופן משמעותי את כמותם, גודלם, עומקם ומידת הסיכון שהם יוצרים. מריחת קרם בעל מקדם הגנה גבוה, תאפשר לכם לשמור על בריאותכם ועל מראה עור חלק ואסתטי.

One thought on “אתן שאלתן – המומחים שלנו עונים: המדריך המלא להבהרת כתמי עור

  1. רבקה גדולטר אומר:

    שלום
    הזמנתי לפני חודשיים ערכה של 3 בקבוקי repaired לפטרת ציפורניים, ולא קיבלתי.
    מה קורה ?
    שילמתי כתשע מאות שקלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן